K-POP STARS FESTIVAL

  1. pl
  2. en

WITAMY W ŚWIECIE K-POP

K-POP powstał w Korei Południowej na początku latdziewięćdziesiątych XX wieku. Pierwszym zespołem KPOP był Seo Taiji and Boys, który powstał w roku 1992. Termin K-POP obejmuje całą mieszankę różnorodnych stylów muzycznych takich jak: dance-pop, pop-rocka, electro-pop, hip-hop czy ballad popowych. Teksty piosenek tego gatunku zwykle mówią o miłości, szczęściu, pozytywnych emocjach i potrzebie wyrażania siebie. Oprócz śpiewu ogromną rolę odgrywa tuczęść wizualna występów, począwszy od choreografii, kończąc na wszelkiego rodzaju efektach specjalnych.

KULTURA KOREAŃSKA

Jeszcze w połowie XX wieku Korea Południowa należała donajbiedniejszych krajów na świecie. Dziś stanowi światową awangardę High-Tech i jest skarbnicą najbardziej zaawansowanych rozwiązań technologicznych.

Korea jest krajem, w którym tradycja wręcz zderza się znowoczesnością. To nie tylko najnowsze technologie, ale także bogata tradycja, unikalne zabytki, piękne krajobrazy, doskonała kuchnia i uchodzące za jedne z najlepszych na świecie kosmetyki. Jest także jednym z nielicznych na świecie krajów, gdzie tak jednym z najważniejszych elementów składowych jej PKB jest muzyka. To prawdziwe królestwo K-POPu.

ODKRYJ SWÓJ WŁASNY SEUL

Witajcie w Korei Południowej!
Korea Południowa to atrakcje nie tylko dla fanów muzyki k-pop. Odnajdą się tu miłośnicy wysokiej kultury, doskonałej kuchni i e-sportowego szaleństwa. Korea przyciąga swoim nieodpartym urokiem zwolenników tradycji i „holograficznej” przyszłości rodem z „Atlasu Chmur”.
 
Odkryj swój własny Seul!
Zakochaj się w Korei Południowej.
 
 
 
 
 
 
 

Wyrusz z nami w podróż po Korei Południowej! Poznaj kolebkę
K-POPu. Zakochaj się w kulturze koreańskiej.

Malownicze krajobrazy, obiekty rekreacyjne, infrastruktura zaawansowana
technologicznie i ultranowoczesne systemy transportu publicznego to tylko niektóre z rzeczy, które uczyniły Koreę uznanym miejscem przez turystów i międzynarodowy biznes.

Do dziś Korea Południowa pozostaje jednym z najbardziej jednolitych etnicznie
krajów świata. Uważa się, że mieszkańcy Korei Południowej są bezpośrednimi
potomkami kilku wędrownych plemion mongolskich, które zapuściły się na Półwysep Koreański około pół miliona lat temu. Dziś Korea Południowa jest domem dla około 49 milionów ludzi, co czyni ją jednym z najgęściej zaludnionych krajów na świecie. Korea Południowa utrzymuje obecnie stosunki dyplomatyczne z ponad 170 różnymi
krajami.

 

Z czego słynie Korea Południowa? Poznaj interesujące fakty o Korei


1. Oczywiście numerem jeden jest KPOP! Ten gatunek muzyczny powstał w Korei
Południowej na początku lat 90. XX wieku. Jest to połączenie wielu typów muzyki,
m.in. pop rock, electro, dance-pop, a także muzyki klasycznej. Do
najpopularniejszych zespołów należą BTS i Black Pink. K-pop jest częścią „koreańskiej fali” – zwanej również Hallyu, terminem odnoszącym się do popularności koreańskiej popkultury oraz koreańskich programów telewizyjnych, muzyki i filmów w Azji i innych częściach świata.

Korea Południowa jest domem dla nieskończonej liczby światowej klasy atrakcji i corocznych festiwali, z których co roku korzystają zarówno obcokrajowcy, jak i miejscowi. Najpopularniejszym jest “Waterbomb festiwal”, świetna zabawa na ochłodę w gorące lato przy muzyce KPOP.

2. Taekwondo - jest koreańską sztuką walki, narodowym sportem Korei. To nie tylko
ćwiczenia ciała, lecz także metoda na opanowanie stresu, znalezienie równowagi
wewnętrznej i poprawę kondycji psychicznej. Nazwa taekwondo składa się z trzech
członów: tae (stopa), kwon (pięść) oraz do (sztuka, droga). Mieszkańcy Korei Południowej są bardzo aktywni i uwielbiają sport. Oprócz Taekwondo bardzo popularnymi sportami są: baseball, piłka nożna, golf, snowboard, taniec, kręgle, tenis stołowy i badminton. Korea Południowa ma również aktywną kulturę breakdance i salsy.

3. Jedzenie -Koreańską potrawą narodową jest kimchi, pikantna, sfermentowana
mieszanka marynowanych warzyw, której głównym składnikiem jest kapusta. Jest
ona przygotowywana w dużych ilościach jesienią przez rodziny w całej Korei i
pozostawiona do fermentacji przez kilka tygodni w dużych słojach zakopanych w
ziemi (tradycyjnie) lub w innym chłodnym miejscu. 

Typowy koreański posiłek składa się z zupy, ryżu z dodatkiem ziaren lub fasoli oraz
kimchi podawanego jako dodatek. Inne popularne dania to bulgogi (marynowana
wołowina), kalbi (marynowane żeberka wołowe).

4. Korea Południowa może poszczycić się jednym z największych międzynarodowych lotnisk na świecie, trzecim co do wielkości systemem metra i trzecim najszybszym pociągiem lądowym KTX, przewożącym ludzi z jednego końca Korei na drugi w mniej niż 3 godziny z prędkością przekraczającą 360 km/h.

W przeliczeniu na mieszkańca, Korea Południowa ma największą liczbę
użytkowników szerokopasmowego Internetu na świecie - jest to osiągnięcie jako
gospodarki high-tech. Dodatkowo Korea Południowa miała najszybszą łączność
internetową na świecie w 2017 roku.

Korea Południowa jest także największym na świecie producentem statków
towarowych, co jest jednym z powodów, dla których Korea jest obecnie jedną z 12
największych gospodarek świata.

Korea Południowa jest jednym z najbardziej praworządnych krajów w Azji.
Mieszkańcy i obcokrajowcy mogą czuć się bezpiecznie. Koreańczycy często
zostawiają telefony, portfele w miejscach publicznych bez opieki. Mają też bardzo
rozwinięty system CCTV, co na pewno pomaga w minimalizowaniu przestępczości.
Co jeszcze warto wiedzieć?

5. Korea Południowa graniczy z Koreańską Republiką Ludowo-Demokratyczną (Korea Północna). Strefa zdemilitaryzowana (DMZ), stanowi wojskową linię zawieszenia broni z 1953 r. Biegnie przez około 240 km, na szerokości geograficznej 38° N (w przybliżeniu).

6. W korei obowiązuje język koreański, a alfabet nazywa się hangeul (한글). Hangeul to alfabet składający się z czterdziestu liter: dwudziestu jeden samogłosek i
dziewiętnastu spółgłosek. Alfabet ten został stworzony w XV wieku na polecenie
króla Sejonga. Każda sylaba zapisywana jest jako blok, na polu kwadratu. Słowa w tym alfabecie zapisywać można poziomo lub pionowo.

7. Hanbok był codziennym strojem Koreańczyków przez tysiące lat przed otwarciem
kraju na Zachód. Obecnie nadal często nosi się go na specjalne okazje, takie jak
ważne spotkania rodzinne, święta, śluby i pogrzeby. Formalny hanbok damski i
dziewczęcy składa się z kilku warstw bielizny pod kolorową, długą spódnicą i krótką
marynarką. Wersja męska i chłopięca składa się z długich spodni i długiego okrycia z szerokimi rękawami. Istnieją różne hanboki na szczególne okazje.

Dodatkowe ciekawostki:

● W Korei Południowej niemowlęta są uznawane za roczne w chwili urodzenia.
● W 2015 r. Korea Południowa zajęła trzecie miejsce na świecie pod względem
zabiegów kosmetycznych na mieszkańca.
● Obywatele płci męskiej w wieku 18-35 lat są zobowiązani do odbycia co
najmniej 21-miesięcznej służby wojskowej.

Podsumowanie:

W Korei każdy znajdzie coś dla siebie, z łatwością można spędzić lata podróżując
po kraju, odkrywając wszystko, co ma do zaoferowania.

HISTORIA KOREI

HISTORIA K-POPU

K-popowe grupy idoli to globalny fenomen, mający miliony zagorzałych fanów na całym świecie. W ciągu ostatnich dwóch dekad branża K-popowa stała się kulturalną sensacją, stale zyskują na popularności, ponieważ grupy takie jak BTS i Blackpink przełamują bariery, aby osiągnąć światowy sukces. K-pop stał się czymś więcej niż tylko muzyką, K-pop reprezentuje także modę, piękno i styl życia. 

Jak K-pop stał się światowym fenomenem?

Kiedy myślisz o historii Kpopu, musisz najpierw zacząć od Seo Taiji and the Boys lubgłównie Seo Tae Ji. W 1992 roku Seo Taiji and the Boys wydali swój pierwszy album. Seo Taeji połączył siły z dwoma tancerzami b-boy, Lee Juno i Yang Hyun-suk, i utworzył coś, co można by nazwać pierwszą koreańską grupą hip-hopową.Ich hit „Nan Arayo” przez 17 tygodni był na szczycie koreańskich list przebojów, cozapoczątkowało muzyczną rewolucję. Yang Hyun-suk założył później YG Entertainment w 1996 roku.

Seo Taiji and the Boys są uważani przez wielu za pierwszą grupę K-popową. Ich muzyka była inna niż to, co było znane. Zasadniczo wnieśli rap do muzyki koreańskiej. Nie bali się mieszać gatunków i ostatecznie stworzyli swój własny, hybrydowy styl muzyczny, który był mocno zainspirowany rockiem i rapem. Grupa sprzedała ponad 1,5 miliona egzemplarzy w niecały miesiąc od premiery.

Ich moda też była inna. Grupa regularnie nosiła zachodnią modę uliczną, na przykład zbyt duże ubrania i kapelusze typu bucket hat. Ich teksty krytykowały również rząd i koreański system edukacji.

Park Jin-young rozpoczął karierę solową w 1994 roku, a następnie założył własną wytwórnię muzyczną o nazwie JYP Entertainment w 1997 roku. Obecnie jest jedną z największych wytwórni.

Wytwórnia SM Entertainment została założona w 1995 roku przez Lee Soo Mana. Jest uważana za pierwszą K-popową firmę rozrywkową, która zapewnia szkolenia, casting, produkcję i profesjonalny system zarządzania w celu odkrywania nowych talentów. Dzięki temu byli w stanie wypracować własną formułę tworzenia talentów, a także muzyki.

H.O.T . pojawił się na scenie w 1996 roku pod SM Entertainment. Ich singiel nr 1 „Candy” był wielkim hitem w Korei Południowej. W trakcie swojej kariery udało im się sprzedać ponad 6,4 miliona płyt w Korei Południowej. Odnieśli również sukces komercyjny w Chinach oraz Japonii. Byli jedną z pierwszych gwiazd koreańskiej fali w Azji.

Później pojawiły się kobiece grupy, takie jak S.E.S. i FinKL. Im więcej grup KPOP zaczęło się tworzyć tym ich popularność rosła w całej Azji. Na przykład BOA stał się wielką gwiazdą w Japonii, a Rain stał się supergwiazdą w całej Azji.

W 2000 roku H.O.T. zorganizowali koncert w Pekinie i był wielkim hitem w Chinach. Od tego momentu Hallyu zaczął eksplodować nie tylko w Chinach, ale w całej Azji. 

Dzięki platformom społecznościowym, takim jak YouTube, Facebook i Twitter, grupy K-popowe mogą teraz łatwiej niż kiedykolwiek dotrzeć do szerszej publiczności na Zachodzie. 

Wkrótce koncerty Kpop nie tylko odbywały się w całej Azji, ale wkrótce zaczęły mieć zasięg globalny w Europie i Stanach Zjednoczonych. Na przykład w 2011 roku SM Entertainment zorganizowało koncerty Kpop w Paryżu. JYJ koncertował także w Hiszpanii i w Niemczech. K-popowe grupy, takie jak 2NE1, Super Junior i SHINee, koncertowały w Stanach Zjednoczonych i Europie. Wszystkie bilety zostały wyprzedane w ciągu godziny. Fani wykorzystali Facebooka i Twittera do organizowania kolejnych koncertów na Zachodzie oraz różne akcje koncertowe.

Girls Generation była pierwszą grupą K-popową, która podpisała kontrakt z głównąwytwórnią w USA. Kiedy Girl’s Generation ogłosiły, że podpisały kontrakt z Interscope Records, aby wydać najnowszy album grupy, była to ważna chwila dla K-popu. To pokazało, że na Zachodzie jest zapotrzebowanie na K-pop.

Wkrótce główne grupy K-popowe, takie jak Big Bang i Super Junior, zaczęły koncertować w Europie, Stanach Zjednoczonych, a nawet Ameryce Południowej. Liczba grup Kpop zaczęła rosnąć. Na przykład w 2009 roku zadebiutowało około 50 grup Kpop. Potem w 2010 roku było ich ponad 70, a w 2012 już ponad 100. Nie wszystkim się udało, ale ci, którym się udało, stali się więksi niż oczekiwano.

Kpop to głównie muzyka w języku koreańskim. Jednak była jedna grupa, która odnosiła sukcesy w Korei przez wiele lat, zanim zdecydowała się na rozpoczęcie kariery anglojęzycznej w Stanach Zjednoczonych w 2009 roku. Ta grupa to słynna K-popowa grupa dziewcząt, Wonder Girls. Stworzyli angielskie wersje swoich istniejących singli, takie jak „Nobody” i „Tell Me”. Brały udział w trasie koncertowej z The Jonas Brothers w 2009 roku. Chociaż zarówno Girl’s Generation, Big Bang, Super Junior, jak i Wonder Girls odnosili sukces w Korei Południowej, nic nie może się równać z tym, co wydarzyło się później.

Gangnam Style został wydany w 2012 roku i od razu trafił na szczyty list przebojów w Korei Południowej. Jednak nikt nie spodziewał się, że stanie się tak popularny na całym świecie. Piosenka i teledysk podbiły nie tylko Stany Zjednoczone, ale także świat. W pewnym momencie był to najczęściej oglądany teledysk na YouTube. Wiodące strony internetowe i celebryci zaczęli wykorzystywać media społecznościowe do rozpowszechniania Gangnam Style. Co ciekawe, muzyka oraz teledysk w niczym nie przypominały innych stylów K-pop. Miał refren EDM i wyśmiewał się z super bogatej dzielnicy klasowej Seulu, zwanej Gangnam.Jest to jedna z najbardziej wpływowych piosenek wszech czasów, która w pojedynkę zmieniła popowy krajobraz Azji, Europy i Stanów Zjednoczonych. 

BTS i BLACKPINK – królowie i królowe K-popu

Obecnie powszechne jest oglądanie teledysków K-pop, które mają 100 milionów wyświetleń na YouTube. Piosenki Kpop są odtwarzane w muzycznych stacjach radiowych, a grupy są zapraszane do programów muzycznych, takich jak MTV Music Awards, Billboard Music Awards i Grammy. Dwie największe obecnie grupy K-pop to BTS i BLACKPINK. BTS stało się pierwszą południowokoreańską grupą, która zdobyła singiel Billboard Hot 100 No. 1, a nawet wystąpili na SNL, czyniąc z nich pierwszą grupę K-popową, która to zrobiła. Są teraz najbardziej znanym zespołem KPOPowym na świecie.

BLACKPINK to najpopularniejszy dziewczęcy zespół K-popowy na świecie. W 2019 roku stali się pierwszą w historii grupą idolek, która zagrała na Coachelli. Ponadto byli pierwszą grupą K-popową, która uzyskała ponad miliard wyświetleń na YouTube dzięki swojemu teledyskowi „Ddu-Du Ddu-Du”. Ich anglojęzyczna współpraca z Seleną Gomez zatytułowana „Ice Cream” znalazła się w radiu Top 20. Każda z dziewcząt ma swoją własną, udaną karierę solową i jest głównym graczem w przestrzeni mody/urody. 

Jaka jest przyszłość K-popu?

Dzięki dobrze zapowiadającym się grupom, takim jak TXT, Aespa, Itzy, ATEEZ, Stray Kids branża K-popowa jest w dobrych rękach.

HISTORIA KOREI

HISTORIA K-POPU

Jesień w Korei Południowej!

Zapraszamy do podróży wraz z naszym Patronem Festiwalowym!

Zdjęcia z prywatnych zbiorów. Zabrania się kopiowana i powielania 2022-10-24